måndag 17 juli 2017

Tutorial och mönster: Dregglis

Dregglisar är både snygga och praktiska. Jag syr mina i trikå med antingen micro/polarfleece eller jogging/college på baksidan.




















Mönster med instruktioner hittar du längst ned i inlägget. 

Börja med att skära ut eller klippa ut delarna. Baksidan har mindre tyg i halsen än framsidan. Mitt mönster sys med overlock på rätan. Om du vill vändsy kan du behöva lägga  till sömsmån 


Lägg ihop delarna med aviga mot räta.


Börja sy ihop högst upp på högra sidan och ned till spetsen, sy rakt ut och klipp av trådarna. 
Börja från andra sidan spetsen och sy hela vänstra sidan och sen rakt ut


När du ska sy ihop den upptill måste översta tyget sträckas ut för att matcha undre tyget. Dra ut maximalt och ta tag i mitten och sy den delen först. Töj ut resten och sy klart.


Så här ser mina ut när jag sytt klart.

Alla trådar ska fästas. Ta en stor nål och trä in den mellan tygerna i sömmen ca tre cm och sen ut.  Klipp av resterande tråd. 


Sätt två tryckknapps hanar på ena sidan och en hona på vänstra.
Här finntutorial för att Montera tryckknappar med tång eller Montera tryckknappar med press


Knäpp ihop den högra och måtta vart den sista honan ska vara och sätt dit den.



Klart!


Länk till mönster:
https://drive.google.com/file/d/0B6bKS7TlH-M3c1pnZ3BISEJETTA/view?usp=sharing&resourcekey=0-o7GJsjUFXrWZaZ36X1HGQA

Mitt mönster är fritt att användas för privat  tillverkning och presenter men inte att säljas ifrån. 
Följ mig gärna på Instagram #themas_syhorna och tagga mig gärna om du sytt av mitt mönster. 

2 kommentarer: