lördag 15 september 2018

Tutorial: Sy en buff

Så här när det börjar bli höst så är det dags att sy mössor och buffar. Det finns en del gratismönster men det är en fyrkantig bit så man behöver egentligen inget mönster. Tutorial för att sy en mössa finns här.



För att få måtten så använder jag möss-mönstret. Här ska jag sy en mössa med matchande buff så mössa och buff blir lika stora.

Lägg mönstert på tyget och skär en fyrkant med sömsmån

Här gör jag buffen högre än mössan eftersom den biten tyg ändå inte skulle kunna användas till något. På samma sätt kan man ju göra buffen lägre om tyget inte riktigt räcker.

Vik tyget på mitten räta mot räta

ÖVerkant och nederkant ska mötas

Sy ihop hela vägen

För in ena kortsidan inuti

Hela vägen så kortsidorna möts

Så här

Jag syr så att vändningshålet hamnar bredvid den första sömmen

Vänd rätt och sy ihop vändningshålet

Sy syr jag fast min lapp genom båda lagren tyg

Färdigt!


1 kommentar:

  1. Bra beskrivning & SMART!!! att utgår från mössmönster. =)

    SvaraRadera