söndag 16 juni 2019

Tutorial: Mönsterpassa ficka

När man syr fickor på tex klänningar och byxor är det snyggt att mönsterpassa så fickan följer mönstret på plagget. 




Här har jag en klänning de ficköppningen är utskuren. 
Jag har lagt klänningsseken på mer tyg och matchat mönstret på tyget på båda delarna 


Jag lägger dit fickans mönsterdel mellan tygerna. Ficköppningen är utritad på mönstret och man måste tänka på att klänningen är utskuren med sömsmån så fickans mönsterdel ligger lite långre in för att matcha sömsmånen. 


Jag tejpar fast mönsterdelen på det undre tyget. 


Och skär ut. 


Jag skär även av tejpen, det är ju bara att dra bort. 


Jag kantar ficköppningen och den lägger jag fickan på avigan av klänningen. Ser till att mönstret passar och sen limmar jag dit den 


Jag tyger det är snyggt med diskret söm till såna här mönstrade tyger så jag syr dit fickan från rätsidan med covern. Man känner ju kanten på fickdelen så man kan sikta med pressarfoten. 



Så här ser det ut när det är klart. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar