lördag 9 juli 2016

Tutorial: Sy kalsonger till vuxen. Mönster Heilt spesiell og jubel



Jag har sytt en hel del kalsonger på sistone och på begäran kommer här steg för steg hur jag gör.

Mönster är från boken Heilt Spesiell og jubeloch kan köpas på ex Adlibris. Jag tycker att mönstret är perfekt i storlek så jag har bara ritat av det och sen skurit ut delarna i tyg. Observera tryckfelet i boken ang mittdel A.

Så här många delar är det. Jag har valt att göra foderdelen till mittstycke A i ett annat tyg för tydlighetens skull.

Sy ihop delarna till mittstycke A räta mot räta. Sen kan man sticka ner sömsmånerna med dekorsöm om man vill men det brukar jag inte göra eftersom sömsmånerna hamnar mellan tygerna

Lägg sedan  de två ihopsydda mittstycke A aviga mot aviga och sedan yttre mittstycke A räta mot mittstycke B och sy ihop alla tre lager. Gör samma sak med andra mittstycke B

Då ser det ut så här. 

Sticka ned sömsmånen med trillingsöm på din coverstitch. Sy på avigan, vik ned sömsmånen åt höger och matcha in vänster nål mot vänstra sömmen på sömsmånen. Dra isär tygerna lite lätt varteftersom.

Om man inte drar isär tygerna kan det undre vika in sig och det ser ut så här. Som tur är så är det ju lätt att repa upp täcksömmen.

Så här ser det ut efteråt.

 Om din coverstitch inte klarar av att börja sy innan eller i början av ett tyg. lägg en bit tyg innan det tyg du ska sy i så hinner sömmen komma igång

Nu har du dessa bitar. Sy ihop mittstycket med korta sidan på sidostyckena och sticka sedan ned sömsmånen

Jag föredrar att vika sömsmånen bort från mittstycket så blir det inte så tjockt

 Här kan man se att täcksömmen hamnar enbart på ena tyget 

Så här ser det ut på framsidan sedan.

Sy dit bakstycket också och sy ned sömsmånerna. sedan är det dags att sy ihop grenen. Jag tycker det är lättast att ha bakstycket underst när jag syr ihop.

Sticka sedan ned sömsmånen i grenen. Enklast är att vika den bakåt så det inte blir så tjockt och att sy "inuti" kalsongen. akta så att ingen annan del av plagget hamnar under sömmen

Sen ska bensluten fållas. Jag klipper bort först bort allla trådkedjor och sen måttar jag med Piffikusen och nålar. från insidan

När man fållar kan man använda en fållguide, kanten på pressarfotern eller nåt streck på maskinen som hjälp. Börja strax innan grensömmen och sy ett varv lite omlott.

Jag föredrar att mudda kalsongerna. Dessa är dessut i lägsta laget baktill så mudden gör dem lite högre.
Lägg dem platt.

Vik in ena kanten till mitten. Överkanten är nu 75% av hela.

Skär ut en mudd som är ca 7,5cm hög och lägg den dubbelvikt så att den blir lika lång som överkantetn på kalsongen

 Skär av ena hörnet vid vikningen för att markera mitten

 Vik den dubbel igen och skär bort ena hörnet för att markera 1/4 och 3/4

 Här har jag skurit små hak i sidorna på kalsongerna för att markera 1/4 och 3/4

Vänd ut och in på kalsongen och sy fast mudden med skarven mitt bak. Matcha hacken på mudden med hack eller mittsöm på kalsongen och dra ut kalsongen så den blir lika lång som mudden och sy ihop.

Sticka sedan ned muddens sömsmån. Börja innan mitt bak och sy ett varv lite omlott

För att fästa täcksömmen så drar man antingen ned rådarna på baksidan elóch knyter eller så syr man en stoppsöm. Jag syr stoppsöm mitt i överlappet av sömmarna med hushållsmaskinen. Jag fram o tillbaka nån gång och fäster sedan. Sedan repar jag upp sömmen till stoppsömmen och klipper bort alla trådar på fram och baksidan. Klar!

 Baksida

Framsida

2 kommentarer:

  1. Tack för en bra tut! Jag övar också täcksömsinställningar på kalsonger, men har en bit kvar innan det blir snygga sömmar. Jag klippte ut mittstycket mot vikt kant istället, då blev det bara 1+1 del, men det kanske är fel.

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Man kan klippa mot bikt kant också och bara sy ihop nedtill ��

    SvaraRadera