tisdag 3 januari 2017

Tutorial: Sy spets under kantband

Det är så snyggt med spets som detalj men det kan vara svårt att bandkanta och sy fast spetsen samtidigt.
För att spetsen ska synas så mkt som möjligt och hamna rakt så använder jag en spetspplikationsfot till min overlock, Babylock Imagine. Den är ställbar så jag kan välja vart spetsen hamnar i förhållande till kanten på tyget.















Om jag skulle lägga spetsen så här kant i kant med tyget.

Och sen bandkanta så skulle inte hela de fina hjärtana synas

Istället vill jag ha spetsen en bit in på tyget. 

För då blir det så här när jag bandkantar

Med spetsapplikationsfoten så styrs spetsen en bit in på tyget. 

Här ser man att spetsen är fastsydd en bit in på tyget. 

Här har jag bandkantat och sen lagt dem omlott för att visa resultatet. 

Tryckknapparna hamnade lite långt ut på kantbandet men snyggt blev det 😊

Färdig heldress. 

Och fotad på snygg vaxduk och behandlad med filter i instagram. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar