lördag 26 augusti 2017

Tutorial: Bandkanta en båthalsringning

Båthalsringning är så snyggt men när man kantar med ex trikå
eller interlock som inte är så stretchigt kan det vara svårt att få det snyggt i ytterkanterna.
















Jag gör så att jag kantar fram- och bakstycke separat (i vanliga fall syr man ju ihop ena axelsömmen innan man kantar halsöppningen)

Så här ser de ut när man skurit ut fram och bakstycke. 
På de mönster jag syr av så är halsen lika hög fram som bak men det funkar inte för mig så jag skär ut framstycket två centimeter till. 


Här har jag kantat dem. 


Sen syr jag ihop dem med overlocken. Det är lättast att sy från ytterkanten och inåt och då sy över kantbandet sist. Om det är svårt att sy ihop kantbanden snyggt så kan man limma dem mha en limpenna innan


I vanliga fall lägger man sömsmånen rakt mot kantbandet


När man syr ihop båthalsringning så lägger man sömsmånen lite snett inåt innan man syr ned den med en raksöm


Resultatet blir så här.


Och det färdiga resultatet 


Och när den sitter på



1 kommentar: