tisdag 2 januari 2018

Tutorial: Justera matartänderna på cover eller overlock

Overlock:
Inte så omtalat men även på overlock kan matartänderna vara för långt ned. Jag har haft problem på två av mina Janme MyLock med att tyget liksom fastnar längst bak under pressarfoten. När jag kollade matartänderna var de bakre väldigt låga. Efter att jag höjt dem fungerade den perfekt!
Detsamma ände på min nya Babylock ovation. Efter att matartänder justerats upp lite mer än rekommenderat så syr den så bra som jag förväntade mig :)

Cover:
Om maskinen inte kan mata fram ordentligt blir sömmen både ful och ofta full med hoppstygn. Detta kan bero på att pressarfoten och matartänderna inte möts ordentligt och tyget kan då inte matas fram ordenligt och märks oftast när det blir lite tjockare exempelvis vid dekorsöm eller kantband.
Väldigt vanligt på Janomes Coverpro både äldre och nyare


Lyft pressarfoten och vrid på handhjulet och se hur mkt matartänderna sticker upp som högst ur styngplåten. På visaa maskiner kommer dock inte matartänderna att röra sig om inte pressarfoten är nere.


Fäll ned pressarfoten och vrid på handhjulet. Matartänderna ska lyfta pressarfoten lite grann. Matartänderna ska sticka upp ca 1 mm när de är i högsta läget.
För att justera upp dem så lossar man på skruvarna till matarna och höjer dem innan man skruvar åt. En del skruvar kan vara svåra att komma åt och sitta hårt. Om man slinter för många gånger finns det en riska att skruven blir förstörd så ge hellre upp för tidigt och lämna in den istället :)

På Janome coverpro sitter de fyra skruvarna bakom griparen. Lyft upp främre mataren och skruva åt tillhörande skruvar. Lyft sedan de bakre och skruva åt de sista skruvarna.



På Babylock sitter skruven som justerar alla matartänderna inne undertill. Öppna kåpan på vänster sida. På Babylock Coverstitch och Ovation är det bara att svänga upp den men på Babaylock Imagine måste man skruva bort en massa skruvar för att ta bort kåpan.
Så här ser det ut. Den lilla svarta skruven är den som justerar matartändernas höjd.



1 kommentar:

  1. Tack vilken bra beskrivning. Den ska jag spara för kommande behov.

    SvaraRadera