onsdag 29 augusti 2018

Tutorial: Skarva/avsluta overlocksömmar snyggt

Ibland blir inte ”kryssen” som man tänkt sig eller så är det något annat som behöver sys om då vill man ju att skarven på sömmen är så osynlig som möjligt.


I detta fallet är byxan så liten att jag hellre hade sprättat hela grensömmen men för att visa så sprättar jag bara runt krysset i mitten 


Jag tar av båda nåltrådarna med en sprätt eller en sax


Här syns det att båda nåltrådarna är av


Med baksidan av sprätten eller utsidan av saxen pillar jag ut nåltrådarna


Sen drar jag bort dem helt oxh bara gripartrådarna är kvar


Sen är det bara att dra i trådarna


Sen är det bara att klippa av dem där sömmen börjar


Börja sy strax innan sömmen tar slut


För att få krysset perfekt så lägger jag sömamånerna åt varsitt håll. Här finns mer om detta.




Och syr en bit in på sömmen i slutet. 
När man syr fast mudden på ärm/ben eller i midjan så syr man ett varv och sen lite omlott på samma sätt


Oxh sen ut i luften


Jag pillar isär kedjan så trådarna blir fria


De kortaste trådarna är nåltrådarna och de långa är gripartrådarna.


 Dra lite lätt i gripartrådarna så att de små öglorna dras ihop. 


Trä sen in en stoppnål mellan sömsmånerna och trå i trådarna i nålsögat


Dra igenom trådarna


Och klipp av det som sticker ut. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar