fredag 5 juli 2019

Tutorial: Sy babynest

Att sy babynest är inte det roligaste men de blir fina och själv använde jag mitt massor när dottern var roligt liten. Det är enperfekt present till en blivande förälder. 


Mina babynest syr jag med stoppning i ”korven” och en madrass som är uttagbar vid tvätt. 

Material som behövs
Bomullstyg eller trikå 1 m x 140 cm tvättat 
Snedslå ca 3,5 m
Snöre minst 2 m
Snörstopp
Madrass ca 60x30
Tryckknappar 5 st
Kudde 1,5 st till stoppning 
Symaskin 

Planen är att fixa ett pdf-mönster i framtiden med de är inte svåra att rita själv. Här ser ni grunden:
Jag har tvåmömsterdelar. En som är den grå (inklusive den gula) och som är den gula. 
1: 90 cm
2: 60cm
3: 15 cm
4: 15 cm
5: 30 cm
6: 60 cm

För tvillingnest så gör jag det bara 15cm bredare, dvs 2: 75cm och 5: 45cm

Första momentet är att måtta ut och klippa/skära ut den grå. Jättesvårt att ta bilder men jag lägger oftast mönstret på dubbelvikt tyg om jag inte måste vara noga med att mönstret blir rakt. 



Skär/klipp ut två exakt likadana. Jag lägger inte till någon sömsmån.



Klipp en snedslå som är ca 30 cm


Klipp en lång remsa ca 5 cm x minst 60cm. Jag tar den biten som blir över i mitten av tyget








Overlocka långsidan på remsan och klipp i två bitar. 


Lägg en remsa på avigan av tyget och sy fast snedslån runt kanten på tyget och runt remsan.

Avigan:



Rätan: man kan använda vilken söm som helst. Ibland använder jag hjärtan eller sicksack. . 


Sen lägger jag delarna räta mot räta oxh syr runt hela från där de vita snedslåarna möts till där de möts igen 

Sysefan ihop längst ned så här 



Sen är det dags att sy på kanalen till snöret. 

Jag börjar med att fålla snedslån. 


Sedan vänder jag ut och in på babynestet oxh syt fast snedslån från hörn till hörn.

Det är pilligt men man får sy bit för bit och hela tiden se till att inte tyget hannar fel. 

Jag använder snedslå som är minst 22mm bred, gärna bredare. Och syr några millimeter in från kanten 


Se till att sömmen mellan de två tygen hamnar mitt under snedslån. 


När jag närmar mig slutet så måttar jag snedslån och klipper av. 


Se till att den blir lika närma hörnet som där du började 



Jag klipper trådarna oh fållar snedslån innan jag syr klart det sista. Sedan är
Det bara att vända och sy andra sidan av snedslån på samma sätt. Det går att trä i snöret eller siden bandet sist men det är varken roligt eller lätt så jag brukar lägga in den samtidigt som jag syr 


Om man vill ha sin lapp på babynestet så är under kanalen ett bra ställe. Jag syr eller limmar fast den mitt på ena långsidan. 


Sen är det dags att sy kanalen till kanterna. Jag lägger på mönsterdelen till mitten. Alternativt kan man mäta 15 cm in från kanten. 



Jag nålar men man kan även rita vart sömmen ska gå. 






Lämna hål på båda sidorna för stoppning av kanten. Ca 10 cm 


Tryck in stoppning. Jag använde billiga kuddar från Jysk eller Ikea 


Fyll på från mitten och nedåt på båda sidorna. 


Stoppa den hårt 


Putta sedan stoppningen år sidorna längst ned så du kan sy igen hålet 


Pressa in babynestet i symaskinen och sy igen hålet hela vägen ned över snedslån 


Fäst ordentligt. 


Dags att klippa ut madrassen. Jag köper skumgummi på rulle ca 3 cm tjockt. Använd mönsterdelen till mitten 




Runda sedan av kanterna, detta är viktigare ju tjockare madrass 


Vik ihop madrassen lite och för in den i babynestet. 


Montera dit tryckknapparna, se till att de sitter där förstärkningen med extra tyg är 


Jag köper sådana här snörstoppar. För att kunna trä i snöret så tejpar jag det. 


Dra ihop och knyt en rosett 


Mina babynest kan man tvätta i 40 grader och torktumla lätt. Madrassen tas ut innan tvätt ☺️
Klart!
Ovanifrån 


Underifrån 


Här syns tryckknapparna 

Och lappen



2 kommentarer:

  1. Smart, jag gillade din kant med tryckknappar. SÅ många som inte tänker på hur praktiskt det är att kunna ta ut madrassen för att kunna tvätta nestet mycket lättare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Min dotter var en riktig kräkbebis så det var tvunget att kunna tvätta :)

      Radera