tisdag 21 april 2020

Tutorial: Sy fast ficka diskret

När jag syr byxor till mig själv så vill jag ha diskretare söm än på barnbyxorna. 

Här ser ni sömmen, den är lila och syns mkt mindre än när man har dekorsömmen fram. 


Jag börjar med att lägga fickan på plats på avigan av byxan


Och sedan limmar jag fast den 


Så här ser det ut från avigan


Jag syr på covern från rätan så det gäller att matcha in kanten på fickan med sömmen. Jag vill ha högra nålen precis vid kanten på fickan 


Jag känner med fingertoppen för att känna vart kanten går. Här har jag ritat ett lila streck på bilden för att visa vart den går. Man kan ju rita med en krita på framsidan om man vill ha tydligare 


Så länge det är rakt så är det smidigt att bara känna sig fram och sy. Lila strecket är ritat på bilden för att visa 


I svängen är det lite svårare men fungerar oftast bra. Fördelen med cover är ju att det är rätt att repa upp och så ser man ju nålmärkena nästa gång man syr och då kan man lättare hålla sig på rätt sida kanten av fickan 


Och sen syr man bara rakt ut, lila strecket är ritat på bilden för visualisering. 

Så här ser det ut på baksidan. Om det blir för mkt tyg utanför sömmen så kan man klippa rent den 


Och klart 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar