lördag 12 december 2020

Tuffa klänningar till jul

Mammas vännina gillar klänningar men är kort oxh nätt så det är svårt att hitta passande i affären 

Dessa beställde hon till jul. Mönster är Draw a Line från Sewingheart design och tygerna är från Rosa Huset 


Denna är jag riktigt nöjd med. 😍
Mönster är Autumn Peplum Spinoff från Sewingheart Design och även här är tygerna från Rosa Huset. 


Jag har frihandat en krage. Den undre skar jag ut med sömsmån i nederkant oxh den övre utan. Den svarta kapade jag på ena sidan och sedan är de vändsydda och jag har sytt en stickning runt hela nederkanten. För att få dem att falla snyggt oxh skippa en tjock sömsmån inuti halsen lade jag dem mot avigan oxh overlockade fast. Det innebär att sömsmånen är mellan klänningen och kragarna på utsidan. 


Manschetterna är muddar som jag gjort bredare upptill och sedan sytt fast inuti ärmen. Det för att sömsmånen hamnar mellan ärm och manchett och därmed inte riskerar att synas. 


Ljolen är lite klockad och jag gjorde framsidan dubbel. Det översta tyget skar jag på ena sidan och sedan fållade jag vilket gör att det blir ett litet mellanrum. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar