tisdag 5 januari 2021

Tutorial: Skära långa kantband


För att kunna kanta tex omlottbodys eller onepiece så behöver man långa kantband. Dock säljs inte alltid mudden i så breda bitar så man kan skära så långa kantband rakt av. 




Du behöver en rundstickad bit mudd eller interlock. En linjal, skärmatta och en rullkniv. Man kan säkert klippa också men detta går snabbare. 


Lägg linjalen nedtill på mudden. 


Om den inte är rak skär du bort en bit 


På min linjal har jag ritat ett streck vid 35mm vilket är den bredd som mina kantband ska ha. Jag lägger linjalen så att strecken går utmed nederkanten på tyget 


 Och skär. Jag sparar ca 10 cm


Drar ner den skurna biten lite


Lägger linjalen så att strecket ligger på den nya nederkanten på tyget 


Skör oxh lämnar återigen ca 10cm. Dra ner biten lite 


Lägger på linjalen oxh skär oxh skär tills jag är nöjd eller tygbiten tar slut. De till att översta raden är lika bred som de andra. Skär bort överflödigt. 


Nu ska vi skära snett. Breaks ut tyget så den breda sidan ligger uppåt. Akta så inget annat tyg hamnar under. Se även ett annat sätt längre ned på sidan 


Lägg linjalen så att du skär från ovankant på ena sidan till under första varvet på andra sidan 


Skär 


Lyft bort och se till att inget tyg ligger under när du ska skära nästa  

Upprepa hela vägen ned. 


Avsluta med att skära till nederkant 


Rulla ihop och bandkanta med ditt långa kantband 


Så här kan man även göra:
Jag har precis skurit klart 


Vecklar ut oxh skär första sneda remsan 


Viker tyget oxh passar remsorna så de ligger dubbelt


Så här det det ut på undersidan 


Ta linjalen oxh lägg den på det nedersta ( som var högst upp när jag skar bort den sneda biten). Matcha med remsorna 

Skär ut alla remsor 


Oxh kantbandet är klart 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar