måndag 21 maj 2018

Tutorial: Smal infodring i trikå

Många köpeplagg har en smal infodring, lite som ett kantband på insidan. Jättestarkt om man inte har matchande kantband.

Skär en remsa i mudd/interlock/trikå. Denna är i viscosetrikå som man verkligen inte vill bandkanta med 😅

Jag gjorde den 2,5 cm


Sy fast den räta mot räta. Jag drar ordentligt i temsan så den sträcks ordentligt.


Så här ser den ut när det är klart




Jag viker in remsan antingen rumt sömsmånen eller så viker jag den ovanpå sömsmånen.


Så här blir det


Sen nålar jag från avigan eftersom jag ska sy på den sidan


Jag syr en smal tvillingsöm på covern men det går lika bra med tvillingnål på hushållsmaskin eller kedjesöm på cover



Jag set till att sömmen tävket kanten på infodringen/kantbandet


Så här ser det ut på rätan 


Och när plagget är på



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar