måndag 13 augusti 2018

Tutorial: Overlock - sy snygga sömmar

Snygga sömmar är inte lika viktigt som stretchiga sömmar, det finns en egen tutorial för stretchiga sömmar här
Med snygga menar jag att vilken färg man väljer på tråden avgör utseendet på sömmen. Och JA, i början kan det vara läskigt att trä om sin overlock, men bara öva lite så går det hur snabbt som helst. Oftast är instruktionsböckerna bra men som komplement finns oftast filmer på youtube.
Jag tycker det är värt att trä om overlocken för slutfinnishen blir så mkt bättre.





Här visar jag lite exempel på sömmar och förklarar valet av färg på tråden.

1. Insidan av plagg samt skarv
2. Muddar
3. Utsidan av plagg

1. Insidan och skarvar på plagg

Det är ju omöjligt att ha tråd i alla färger hemma och flera koner/rullar av varje färg. I största möjliga mån väljer jag att matcha alla trådar med plagget.

Mina regler är att:

  • en ljusare tråd är mindre synlig på ljusa tyger än en för mörk tråd
  • en för mörk tråd är mindre synlig på mörka tyger än en ljusare tråd

På enfärgade tyger så prioriterar jag att matcha trådarna enligt denna ordning

  1. vänster nåltråd då den syns mest på utsidan även om den inte syns så mycket på insidan
  2. Undre gripartråd då den kan synas på utsidan och syns mycket på insidan
  3. Övre gripartråd även om den inte syns på utsidan så syns den mycket på insidan
  4. Höger nåltråd då den inte syns på utsidan och syns minst på insidan
På bilden syns att jag lyckas matcha trådarna bra på dessa tre plagg. På den bruna byxan saknade jag en fjärde brun tråd och valde då att ha kvar den vita, kunde ha bytt den till någon mörkare eller till o med svart men hade inte mer med mig på syträffen.


Mönstrade tyger ä en större utmaning men i många fall kommer man undan med en grå tråd, som i detta fallet

Denna blommiga var inte så svår eftersom botternfärgen är mörkt blå
Så vänster nåltråd är mörkblå och resterande trådar vita

Randiga tyger, framförallt där kontrasterna är stora är svårast, här är vänster nåltråd mellangrå och resterande vita




På detta plaggget borde jag valt gult på vänster nåltråd eftersom tyget har mer gult än vitt. Dock syns en mörkare färg (gult mot vitt) mer än en ljusare färg (vitt mot gult) så alla trådarna fick vara vita

2. Muddar:

När jag syr ihop och syr fast muddarna brukar jag göra en special då jag inte tycker att detta är så snyggt.


Oftast har plaggen en vit insida så jag syr ihop plagget med vänster nåltråd färgad och resten vita. När jag sedan syr på en färgad mudd så byter jag vänster nåltråd och övre gripare så att de matchar mudden. Här ska jag sy ihop och så fast en orange mudd


Då syns inte sömmen i skarven på mudden (som ju sträcks ut ganska mycket emellanåt) och det blir så här snyggt på insidan av plagget eller om man väljer att vika upp mudden på tex en ärm.














3. Utsidan av plagg:

På dregglisar syr jag alltid med overlocksömmen synlig, mitt mönster och tutorial finns här.

Här har jag valt att framhäva sömmen genom att ha en avvikande färg på trådarna samt att matcha den med ljuslila tryccknappar.




På denna så är sömmen synlig men matchar ändå en av färgerna i trycket samt den svarta undersidan


Här har jag valt att låta sömmen smälta in, dvs rosa trådar på den rosa och vita på den vita. båda har vita undersidor



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar