lördag 20 juli 2019

Tutorial: Detalj med snören och öljetter

En snygg detalj som jag kopierat från ett köpeplagg är öljetter och snöre i en raglansöm. Detaljen också göras nedtill en sidosöm eller på andra ställen.



Lägg på 3 cm på den sida av framstycket som detaljen ska vara på 




Gör samma sak på ärmen 


Jag förstärkte med mellanlägg då mitt tyg är stretchigt. Det är inte nån påfrestning på dessa öljetter men för säkerhets skull så ☺️



Stryk eller pressa fast mellanlägget på båda delarna


Sy ihop med en raksöm och pressa ned sömsmånerna


Sy raksöm i kanten på sömsmånen nå båda sidorna 


Markera vart öljetterna ska vara


Gör hål och montera öljetterna. Min tång gick sönder så jag får göra en tutorial för öljetter separat 😫


Trä i skosnöret eller bandet från baksidan i öljetterna längst ut. 


Korsa dem oxh trä ned i nästa öljetter.


Om man Bill kan man korsa dem på baksidan och upp i nästa öljettpar eller trä dem rakt över och upp i samma


Så här det det ut när det är klart. Krysset i mitten kan man hoppa över om man vill och bara göra två kryss


Och här är baksidan


Klipp av snörena


Lägg omlott och sy fast med en raksöm. Lägga ämnen mitt i skarven.


Så syns den inte från framsidan.


Sy ihop resten av tröjan


Och så här ser det ut i närbild



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar