måndag 9 juli 2018

Tutorial: Dubbelknäpppning/bodyförlängare

Små barn växer ju så fort och ibland vill man använda plaggen lite längre tid. På bodysar så kan man sy dit dubbla knapprader i grenen för att förkänga användningstiden. Jag föredrar att göra det på kortärmade bodysar eller om jag har en långärmad body så sy r jag på en längre mudd. Det är ju ingen vits med att bodyn fungerar på längden om ärmarna ändå blir för korta :)

Här visar jag två sätt att sy dit en extra rad på flärpen, det finns säkert flera sätt. 

Jag har även tidigare sytt en separat förlängare. Det är som en liten fyrkant med tryckknappar på två av sidorna

Här måttar jag skillnaden mellan storlek 62 (grön) och 68 (röd) . Det skiljer 1,5 cm nedtill på båda delarna

Jag ritar av 62-ans bakstycke och flyttar sedan ned bakstycket 3 cm (jag lägger hela skillnaden på bakstyckets flärp)

Jag ritar ihop allt så här och klipper ut min nya mönsterdel. Framstycke och ärmar gör jag inget med
 Jag

Jag skär ut bakcstycker i en del

Jag tar en bit kantband och limmar fast den på flärpen där jag vill ha den

Jag klipper bort det som sticker ut och sen kantar jag som vanligt

Så här ser det ut när det är klart

Och så här ser det ut nät det är knappat och klart som en 68:a

Och så här när den är knappad som en 62:a

Här ser man på insidan hur det ser ut när den är knappas som en 62:a


Man kan även kanta direkt på flärpen 

Klipp isär mönstret och lägg till sömsmån i skarven 

Lägg bitarna aviga mot aviga

Och bandkanta skarven

Klipp bort det som sticker ut och limma så att kantbandet ligger ned åt rätt håll

Bandkanta som vanligt

Montera tryckknapparna och det är klart. Här är den knäppt som en 68:a

Och här som en 68:a 

Så här ser det ut på insidan

Färdiga att användas länge!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar