tisdag 10 juli 2018

Tutorial: Montera tryckknappar med tång

Att få dit tryckknapparna är alltid sista momentet och det tråkigaste samt att man riskerar att förstöra hela plagget

Tutoraialen består av flera delar.
1: Verktyg och tryckknappar samt förvaring
2: Hur man monterar en tryckknapp
3: Hur man tar bort en tryckknapp som hamnat fel
4: Hur man knappar ett helt plagg med jämna mellanrum mellan tryckknapparna
5: Hur man åtgärdar tryckknappar som inte kan stängas alternativt går upp
6: Hur man monterar trycknappar som är för små för verktygen/plupparna.

Jag har även en tutorial för att  Montera tryckknappar med press


1. Verktyg och tryckknappar och förvaring

Jag använder alltid en PRYM-tång och till den behöver man "verktyg" eller "pluppar".
De svarta är köpta på 3Exter och den vita är köpt tillsammans med tryckknappar från PRYM.

De svarta har tre storlekar och jag har märkt dem med vinyl eller nagellack för att hålla isär dem.
Den svarta 3:an har samma storlek som pryms 10 mm verktyg så man kan använda två sådana till
10 mm prym-tryckknapppar, 10 mm tryckknappar från Knappshopen eller 11mm från Aliexpress

Här är de delar som en tryckknapp består av. Oftast när man köper så får man fyra delar, en färgad ring eller kappa och en metallfärgad ring,  en hane och en hona. Den sidan som syns på denna bilden är den som syns när knappen är på plats.

På denna bilden syns undersidan. Här ser man att ringar och kappor har piggar på undersidan medan hona/hane har en skåra där piggarna ska in för att fästa knappen

Min telefon har problem med närbilder men man kan se skillnaden på undersidan (vänster) och ovansidan (höger) 

Alla mina tryckknapar förvarar jag i sådana här lådor köpta på Clas Ohlsons

I facket ovanpå får alla verktyg och extra delar plats och inuti finns det fyra lådor med många fack i

Det är enkelt att förvara alla delar separat i lådorna och man kan ta bort de små avdelarna om man behöver större utrymme

Ovanpå locket har jag satt små lappar som visar vart de är köpte (A=Aliexpress) och vilken färg det är  


 2: Montera en tryckknapp

Vet att jag visar de olika momenten på olika ställen på plagget men hoppas ni hänger med ändå :)

När man bestämt sig vart den färgade ringen eller kappan ska vara 


Jag monterar alltid hanen med den färgade ringen/kappan. Så jag sätter hanen på plats i tången

Så måttar jag in tången och ser till att ringen/kappan knäpper till så att den hamnat rätt i verktyget och sen trycker jag ihop tången. 

För att spara på sina händer så brukar jag vila ena skänkeln på tången mot bordsskivan och lägga tryck på den övre mot den undre

Så här ser det ut när den är på plats

Här har jag satt dit alla färgade ringar/hanar på en body


För att veta vart honan ska vara så trycker jag till med hanen på det andra kantbandet, hoppas ni ser den lilla gropen.


Jag lägger pekfingertoppen där gropen är och sätter den ofärgade ringen på undersidan av kantbandet. Man kan även måtta med ringen på undersidan av kantbandet och känna så en hamnar rätt mot hanen.

Trycker fast honan i tången, observera hur den ska ligga så att den kan fästa ihop med piggarna.

Kolla gärna tyg din tång inte är sned om du har problem med att knappar hamnar snett
Så här ska det se ut när den är stängd framifrån


Och från sidan




Lägg tången på plats och tryck till så att ringen knäpper till och så den är på rätt plats


Nu är båda på plats

Stäng tryckknappen och sätt tången runt hela och tryck till. Nu sitter alla delar ordenligt på plats.


 3: Ta bort en tryckknapp som hamnat fel

Ibland hamnar delarna snett när man ska montera en tryckknapp eller så har man satt den åt fel håll eller med fel delar. Då är det bra att kunna ta bort och ersätta.

Här ser man att ringen och hanen hamnat snett, några av piggarna sticker ut bredvid hanen på vänsgter sida

Här ser man hur snett delarna hamnade

Man kan antingen ta två tänger och dra isär knappen. Detta är ett måste om man använt kappa istället för ring 

Om man har en ring på ena sidan så kan man ta en liten avbitartång och knipsa av ringen. MAn måste vara försiktig och akta så man inte knipsar av tråden eller gör hål i kantbandet. Efter att ringen är av är det bara att plocka bort delarna.

Här ser man var ringen satt. Jag brukar se till att piggarna på den nya ringen hamnar i hålen efter den gamla ringen.

Klart

4: Montera tryckknappar på plagg med rätt mellanrum

Jag använder mig av ett verktyg för att montera tryckknapparna med rätt mellanrum. Längre ner visar jag hur man räknar ut mellanrummen om man inte har verktyget.

 Här visar jag på en fuskomlottbody med raglansöm men samma sätt används på heldressar och plagg med "vanlig" ärm. På plagg som inte har raglansöm mäter man från axelsömmen istället.

När jag skär ut plagget så lägger jag om möjligt de två framdlarna bredvid varandra för att mönsterpassa. Alla tyger behöver ju inte mönsterpassas och när jag syr ex till prematurer av stuvar så är det inte alltid möjligt :)

Lägg plagget platt och snyggt och om möjligt se till att mönstret matchar mellan höger o vänster sida,

Mät från raglansömmen eller axelsömmen och montera översta knappen på båda kantbanden

Sen monterar jag den nedersta knappen. På en heldress med mudd nederst så behövs ju inte det utan skarven ben/mudd räknas som sista knappen 

Jag har ett verktyg som gör att man kan markera 9 knappar med identiska mellanrum som underlättar mitt arbete mycket. Verktyget heter Simflex expanding  gauge  och finns att köpa bland annat på eBay och i England. 
Det maximala mellanrummet man vill ha mellan tryckknappar är 4,5 cm så jag ställer in verktyget på det. Störrre mellanrum gör att kantbandet glipar vid användning

Sen trycker jag ihop det så att markörerna matchar översta och understa tryckknappen. Jag trycker ihop lite eftersom jag inte vill att mellanrummet ska bli större mellan tryckknapparna.

Så här ser det ut när alla tryckknappar är på plats.


På bodysar har man ju sen två eller tre tryckknappar på flärpen. Vilken av flärparna som är överst eller underst är en smaksak. Lägg bodyn plant och snyggt och se till att benhålen är symmetriska och montera sedan tryckknapparna

På flärpen har jag två tryckkknappar upp till storlek 68 sen har jag tre tryckknappar


För att avgöra mellanrummet manuellt så börjar jag som vanligt med att montera översta och sista tryckknappen. Sen mäter jag avståndet mellan överkanten på tryckknapparna. 
I detta fallet var det 25,5 cm.

Med mellanrum så men ar jag attm man mäter ex från överkant till överkant eller från mitten till mitten.
Jag mäter avståndet mellan översta och nedersta tryckknappen som här är 25,5 cm. 
Maximalt mellanrum är 4,5 cm så jag delar 25,5/4,5=5,8 st mellanrum. För att mellanrummen inte ska bli för stort så avrundar jag uppåt till 6 st mellanrum. Hela avståndet mellan översta och nedersta delas på 6 mellanrum,: 25,5cm/6=4,1 cm
Så jag ska sätta tryckknapparna med 4,1cm mellanrum för att det ska bli symmetriskt.

 Så här snyggt är det när det är klart

5: Åtgärda tryckknappar som inte går att stänga eller inte håller sig stängda

I vissa fall så kan man få tryckknappar där delarna inte riktigt matchar eller så kanske man lyckats blanda ihop delar frn olika försäljare :) eller så kan tryckknappen ha kommit i kläm.

Om det är så att tryckknappen inte kan stängas för att hanen är för stor för honan så kan man trycka till ett eller flera av "blombladen" på honans ovansida.
Tryck till ett i taget och tryck pyttelite åt gånmgen tills det fungerar att stänga.

Om det är så att tryckknappen inte förblir stängd utan lätt öppnas beror det på att hanen är för liten för honan. Man kan prova att pilla på blombladen på honans överdel för att så att hålet blir mindre men enklast är att klämma till hanen lite. När hanens pinne blir lite plattare så blir det lite trögare att stänga tryckknappen. Tryck lite i taget och prova dig framn tills det fungerar.


6: Montera tryckknappar som är för små för verktygen

Har man otur kan man få för små tryckknappar när man beställer utomlands. Man kan använda även dessa tryckknappar men behöver trixa lite

Här har jag placerat en ring och en hona och ser till att de är i linje med varandra.


Jag klämmer till lite på ena kanten med tången 



Och sen placerar jag tryckknappens delar mitt i tången och klämmer till

 Man gör likadant med den andra ringen/hanen


Sen stänger jag tryckknappen som vanligt

 Placerar tången över hela tryckknappen och klämmer till

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar