onsdag 19 oktober 2022

Tutorial: Sy snygg volang på topp

Jag fick önskemål om att visa hur jag syr volangerna på denna toppen. Mönster är Sporty Monday från Sewingheart Design 



Klipp/skär ut delarna. Fram o baksida, två volanger och resterande del av fram/bakstycke 


Sy ihop ena axeln, bandkanta halsen och sy ihop andra axeln 

Fålla eller rullfålla kanten på volangen 


Jag föredrar att rynka ihop samtidigt på overlock, se tips i denna tutorial, alternativ 5 https://themasyr.blogspot.com/2018/12/tutorial-att-rynka-med-overlock-eller.html 
Alternativt rynkar du med rynktråd (alternativ 1 i tutorialen ovan)  innan den ska sys fast. När ut mitten på volangen och fäst den räta mot räta på plagget. Bestäm vart den ska starta och sluta. Ju längre volang desto mindre rynk. 


Lägg volangen underst och höj diffen. Sträck plagget samtligt som den sys ihop med volangen 


Så här blir det när det är klart. 


Sy ihop ytterdelen av framstycket med baden från bakstycket X2. Lägg den räta mot aviga på volangen/räta på plagget och sy ihop. 


Se till att räta ut plagget och volangen under tiden så du inte får oönskade veck 


Klart 


Jag föredrar att dricka med volangens sömsmån in mot mitten för att volangen ska ligga snyggt ut mot armen 


Jag syr kedjesöm med covern men man kan lika gärna sy med hushållsmaskinen. 


Jag föredrar att kanta ärmhålen. Man kan också fålla eller sy på ärmar. Ärmen ska sedan fållad eller kantas. 

Dags att sy ihop sidorna. Lägg framsida och baksida räta mot räta. 

Sy nerifrån upp mot armhålan. Se till att matcha sömmarna vid volangen och att vika in volangen så den inte fastnar i sömmen 


Stycka med kantbands-skarven i halsen och ärmhålen eller ärmar.


Måla upp fållen och fålla. Och klar!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar