tisdag 25 december 2018

Tutorial: Att rynka med overlock eller med rynktrådar

Jag brukar rynka på lite olika sätt beroende på vad och vart jag ska rynka


Vanligt är att man rynkar först med overlocken genom att höja diffen och spänna nåltrådarna. Jag gillar inte det sättet för sömmen blir mkt stum och därmed skör eftersom man spänner nåltrådarna. Inget stort probem när man syr fast en kjol på ett liv men inte så bra i ärsmlut eller tightare halslinning.

I denna tut finns dessa olika delar beskrivna
1. Sy rynktrådar med hushållsmaskin eller overlock
2. Sy rynk med rynkpressarfot eller rynkapparat - inkl inställning av differential
3. Rynka med overlock och resårband -halslinnig eller ärmkulle
4. Rynkad kjol på liv
5. Rynkad vinge mellan ärm och axel


1. Rynktrådar
Rynktrådar kan lätt sys på hushållsmaskinen genom att sy raksöm med långa stygn , gärna två sömmar bredvid varandra. Trådarna används sedan för att rynka ihop tyget enligt önskemål. Problemet tycker jag är att trådarna lätt går av och att det är svårt att få rynket jämnt fördelat och att sedan hålla det fördelat vid nästa steg i sömnaden.

Att sy rynktrådar med overlocken är ganska likt.
Sy en söm där rynket ska vara


Repa sedan upp den del av sömmen som är utanför tyget. 

De kortaste trådarna är nåltrådarna och ska användas som rynktrådar. Ta tag med ena handden och rybbnka sedan försiktigt tyget med andra handen. Var försiktig så inte trådarna går av.

Det pilliga är att få kvar rynkorna när man sedan syr ihop den rynkade delen med andra delar av plagget. Att limma ihop delarna med tex limpenna kan underlätta.

2. Rynka med rynkfot eller rynkapparat -vilken diff ska man ha?
Fördelen med dessa hjälpmedel är att det undre tyget rynkas snyggt och sedan sys båda tygerna ihop i ett svep. Rynkorna fördelas snyggt och jämnt och inget riskerar att rätas ut eller vikas ihop. Man klarar sig bra utan en pressartfot/apparat också. Då får man hålla i övre tyget och låte det undre rynkas men det kan vara svårt att få det jämnt.

Som tillbehör till min overlock och till de flesta märken så finns det en särskild rynkfot eller rynkapparat.

Babylocks rynkpressarfot -finns likadan till Pfaff, Husqvarna och Bernina

Rynkapparat till Janome MyLock
 Det denna gör är att tygerna går på varsin sida av en metall-läpp. Det understa tyget kan då rynkas och sys ihop med det övre tyget. Det bökiga kan vara att veta vilken inställning man ska ha på diffen, dvs hur mkt kortare blir tyget när det rynkas.
Man kan helt enkelt testa genom att märka upp en remsa var 10:e centimeter och sen sy ihop den med en annan remsa med diffen på trex 1,3. Om tygbiten kortas från 50cm till 35cm innebär det att 50/35=1,3 dvs om man ska synka ihop en kjol som är 1,3 ggr längre än livet så väljer man 1,3 på diffen.

Jag jämförde olika inställningar på två av mina overlocks och resultate blev faktiskt att inställnigen stämmer bra.


Om inte diffens effekt räcker, dvs tyget ska rynkas ännu mer så kan man markera mitten på kjolen och mitten på livet och sen bara hålla emot i livdelen medan man rynkar ihop dem och så ser man till att markeringarna möts. De är så jag gjort på klännigen nedan.


3. Rynka med overlock och resår i halslinning/ärsmslut som snygg detalj
Jag använder en bit resår exempelvis framilonband. Jag höger diffen på overlocken och oftast tar jag bort vänster nål för att få en smalare söm eftersom sömmen/resårbandet kan annars sticka ut utanför kantbandet. Sen höjer jag diffen och syr fast resårbandet på kanten av tyget. Man kan hålla emot lite i resårbandet men det blir bra ändå.
Man kan använda stumma band också men framförallt i ärmslut så vill jag ha en stretchig söm och resårbandet kan ju stretchas ut vid behov.

Jag märker ut vart i halslinningen plagget ska rynkas

 Eller vart på ärmkullen.

På min pressarfot finns ett hål som passar perfekt till framilonbandet så jag brukar pilla ned det och sen sy lite så att det verkligen är med i sömmen innan jag syr på plagget

Jag höjer diffen till max, minskar skärbredden och sen syr jag en söm i kantetn på plagget mellan markeringarna

Om man inte har ett passande hål på pressarfoten så lägger man resåren på plagget och syr fram till markeringen och sen höjer man diffen mellan markeringarna 

















Så här ser det ut efteråt. Klipp bort söm och resårband som sticker ut i början och slutet.

När man kantar halslinningen så får man se till rynkorna matas på jämnt när plagget går in i bandet.
Och resultatet!



När man syr fast ärmen på livet så gäller det att bredda sömmen igen så att den täcker resåren och första sömmen och att se till att ärmen inte viker sig. Så här ser det ut när det är klart. 


















4. Rynka ihop tex kjol och överdel
Antingen så ställer jag in diffen på rätt värde så att kjolen rynkas till rätt längd och matchar livet enligt beräkningen ovan eller så rynkar jag "manuellt"
Här är kjolen är så mkt bredare så jag rynka "manuellt". Jag markerar mitten på både liv och kjoldelar.

Här syns min rynk-pressarfot med kjoldelen under. Diffen är på högsta för att få ordenligt rynk.

Och här är livdelen på klänningen med tyget över metall-läppen

På detta plagg har jag sytt ihop livet i ena sidosömmen och kjolen i ena sidosömmen så jag kan sy ihop allt i ett svep.
Här syns det hur jag lägger tygerna på plats och sen håller jag på markeringen för mitten. Övre tyget håller jag emot så att det undre kan rynkas ihop extra mycket. Jag ser till att markeringarna matchar och sen tar nytt tag i sidosömmen, och sen på sista markeringen.
Man får sy lite långsammare och se till att alla tyglager ligger rätt. Det är så tråkigt om kjolen vikt sig och man syr fast fållen i sömmen eller ännu värre syr sönder den med kniven.

INgen prodffsig film men man ser att det är lite pill med att hålla emot och hålla koll på alla lager tyg,



 Så här ser sömmen ut på insidan











Och resulatet på utsidan



5. Rynkad vinge mellan ärm och axel
I dessa fall så syr jag först fast vingen på livet med hjälp av rynkfoten för att sedan sy ihop dem med ärmen. Alltid när jag syr en söm som jag sedan ska täcka med nästa söm så syr jag en smalare söm. Antingen så tar jag bort vänster nål eller så minskar jag skärbredden. Om man inte gör detta så måste man vara noga när man syr nästa söm så att den täcker första sömmen helt annars kommer första sömen synas på utsidan. Detta gör att det försvinner ite mer sömsmån.

Här ska jag sy en Fun and free med volang på axeln.

Här syns hur vingen ligger under rynkpressarfoten och livet ovanpå läppen i pressarfoten.

Här syns det lite från andra hållet

Så här snyggt blir det på rätan

Eftersom jag syr med bara höger nål så blir sömmen smal.

Sen är det dags att sy dit ärmen

Nu syr jag på overlocken med två nåkar och en vanlig pressarfot. Det gäller att hålla koll på volagen så den inte viker sig tokigt när man syr ihop så sy långsamt och man måste oftast rätta till alla lager lite då och då.

 Så snyggt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar